Subject: Vs: Paar küsimust Postimehest
From: "Imre Kaas" <[email-masked]>
To: "Marilin Vikat" <[email-masked]>, "TA Info" <[email-masked]>
Date: Thu, 19 Dec 2024 10:16:41 +0200

Tere!

Vastas Terviseameti nakkushaiguste epidemioloogia osakonna peaspetsialist
Ilja Tšibisov.

Hetkel on peamisteks ülemiste hingamisteede nakkuste tekitajateks
rinoviirused. Haigestumised on seotud ka SARS-CoV-2 viiruste ja
A-gripiviiruste, adenoviiruseid, inimese metapneumo- (hMPV) ja
paragripiviirustega.

Tõsisemad hingamisteede nakkushaigused on gripp, COVID-19 ja
respiratoor-süntsütsiaalse viirusega (RSV) seotud nakkused. Need viirused
võivad põhjustada raskemaid tüsistusi, sealhulgas kopsupõletikku ja
hingamispuudulikkust, mis sageli vajavad haiglaravi. Eakatel, krooniliste
haigustega ja nõrgenenud immuunsusega inimestel on suurem risk haigestuda
grippi, COVID-19 ja RSV-sse, samuti on neil suurem risk tõsiste
tüsistuste, nagu südame- ja kopsuhaiguste tekkeks. Kuigi gripp ja COVID-19
võivad osadel inimestel kulgeda kergelt, põhjustavad need viirused igal
aastal märkimisväärse arvu surmajuhtumeid, eriti riskirühmades, mida
tavaline äge respiratoorne haigus tavaliselt ei põhjusta.

Alates 2023. aasta oktoobrist on mitmed Euroopa riigid, sh ka Eesti,
täheldanud Mycoplasma pneumoniae ja Chlamydophila pneumoniae nakkuste
tõusu.  Mycoplasma pneumoniae leidude arv kasvas 2024 a 2,7 korda
võrreldes 2023a, vastavalt 5862 ja 2179 leidu. Võrreldes Mycoplasma
pneumoniae poolt põhjustatud haigestumisega on Chlamydophila pneumoniae
laboratoorseid leide tunduvalt vähem (2023a oli 375 vs 2024a  716). Siiski
täheldati ka siin kahekordset kasvu. Juhtumite sagenemine leiab aset
tavaliselt oktoobrist veebruarini, kuid Eestis on 2024. aasta tõus alanud
varem. Suurim haigestumise  kasv on laste ja noorte seas.Mõlemad haigused
võivad avalduda atüüpiliste sümptomitena ning nende aladiagnoosimine on
tavaline. Samuti võivad põhjustada raskekujulist kopsupõletikku, eriti
immunosupressiooniga patsientidel.

ECDC andmetel esineb Mycoplasma pneumoniae perioodiline kasv iga 3–7 aasta
tagant. Selle  põhjuseks võib lisaks olla pandeemia ajal rakendatud
meetmete tõttu vähene kokkupuude

nakkustekitajatega, mis vähendas haigestumist ja immuunsuse loomulikku
teket.

Need haigustekitajad levivad peamiselt piisknakkuse kaudu köhimisel,
aevastamisel või saastunud pindade puudutamisel.

Nakatumise vältimiseks on väga oluline järgida lihtsaid kuid tõhusaid
reegleid: Esiteks on oluline järgida hügieenireegleid: tuleb regulaarselt
pesta käsi sooja vee ja seebiga, kasutada desinfitseerimisvahendeid kui
kätepesu pole võimalik ning vältida näo puudutamist eriti silmade, nina ja
suu piirkonnas. Rahvarohketes siseruumides oleks mõistlik kasutada maski
ning vältida lähikontakte haigustunnustega inimestega.

Kasuks tuleb ka oma immuunsüsteemi tugevdamine. Tuleks eriti pöörata
tähelepanu tervislikule toitumisele, piisavalt magada ja regulaarselt
liikuda värskes õhus.

Üks tõhusamaid viise raskete haigusjuhtude ennetamiseks on
vaktsineerimine. Soovitatav on end vaktsineerida gripi ja COVID-19 vastu
eriti riskirühma kuuluvatel isikutel, kellel on suurem oht haigestuda.

Samuti levivad praegu ka soolenakkushaigused. Enamus moodustavad
caliciviirused (caliciviirused (noro- ja sapoviirus), 60%.
Registreeritakse ka rota-, adeno- ja astroviiruslikud enteriidid.
Detsembrikuus on registreerite hulgas: noro- ja sapoviirus 47%,
adenoviirus 27%, rotaviirus 18%.

2024. aasta 11 kuu summaarne haigestumine soolenakkustesse on vähenenud
5,2% võrra võrreldes 2023. aasta sama perioodiga. Viirusliku etioloogiaga
soolenakkused (rota-, noro-, adeno-, sapoviirusenteriit jm) moodustasid
66,2% soolenakkuste üldarvust (2023. aastal oli 67,0%).

Need viiruslikud soolenakkused võivad põhjustada oksendamist,
kõhulahtisust, kõhuvalu ja palavikku. Haigutekitajad levivad peamiselt
fekaal-oraalsel teel, saastunud toidu, vee või pindade kaudu ning
lähikontakti korral nakatunud inimesega.

Nakkuse vältimiseks tuleks järgida järgmisi soovitusi: Hoolikas kätepesu
(käsi tuleks regulaarselt pesta sooja vee ja seebiga eriti enne söömist,
pärast haige eest hoolitsemist ning pärast wc kasutamist), tuleb jälgida
toidu- ja veehügieeni (tarbida ainult puhast vett, vältida tooreid või
halvasti küpsetatud toite ning hoolikalt pesta köögi- ja puuvilju enne
tarbimist). Tuleb regulaarselt puhastada ja desinfitseerida pindasid, mida
sageli puudutakse (nt. lülitid, ukselingid ja lauad). Kui pereliige on
haigestunud, siis tuleks teda võimalusel isoleerida ning kasutada eraldi
toidunõusid.

Haigestuna vältige avalikke kohti ja võimalusel püsige kodus kuni
sümptomite kadumiseni.

Rotaviiruse vastu on võimalik vaktsineerida väikelapsi. See vaktsiin on ka
meie riikliku immuniseerimiskavas ja on tasuta .Vaktsineerimine aitab
oluliselt vähendada haigestumise riski ja raskete sümptomite teket.

Soovitused põdejatele:

*	Haigestumise korral võtke ühendust perearstiga või perearsti
nõuandeliiniga numbril 1220.
*	Haigena püsige kodus! Mis tahes nakkushaigusnähtude ilmnemisel
jääge koju, kuni olete täielikult paranenud. Haigena ei tohi käia tööl,
koolis, poes ega mujal avalikes kohtades.
*	Haigena järgige rangelt käte- ja hingamisteede hügieenireegleid
ning võimalusel tellige eluks vajalik kontaktivabalt koju.

lugupidamisega

Imre Kaas

kommunikatsioonijuht

kommunikatsiooniosakond

794 3512 | 5851 8902

[email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: Marilin Vikat <[email-masked]>
Saatmisaeg: esmaspäev, 16. detsember 2024 10:47
Adressaat: TA Info <[email-masked]>
Teema: Paar küsimust Postimehest

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Sooviksime teada ja lugejatega jagada, millised viirused on parasjagu
ringlemas.

Ja teiseks, mida saaks teha nendest hoidumiseks?

Parimate soovidega

Marilin